Znaci koji ukazuju na smetnje u razvoju od 18. meseca do 2. godine

Postoje određene sposobnosti koje dete treba da usvoji od 18. meseca do 2. godine i prema njima se prati da li razvoj deteta teče skladno ili postoji razvojno kašnjenje. Postoji široki raspon sposobnosti, a svako dete napreduje svojim tempom. Neka deca te sposobnosti i veštine usvoje ranije, a neka kasnije, jer razvoj svakog deteta teče individualno. Deca koja su rođena pre vremena te zahteve uvežbaće nešto kasnije od dece koja su rođena na vreme.

VAŽNO!!! Ako kod deteta primetite neke od znakova razvojnog kašnjenja, navedenih dalje u tekstu, obratite se za savet vašem defektologu.

Znaci kašnjenja u razvoju motorike:

  • Ne hoda samostalno, pravilno i stabilno
  • Ne skače na obe noge uz pridržavanje
  • Ne čučne da dohvati igračku
  • Ne hoda uz i niz stepenice sa ili bez pridržavanja
  • Ne pokušava da trči
  • Ne stavlja manju kocku u veću
  • Ne stavlja oblike u odgovarajući ram
  • Ne koristi kašiku
  • Ne savija papir i ne cepka ga
  • Ne drži olovku

Znaci kašnjenja u razvoju inteligencije

  • Ne dovodi predmete u vezu, ne deluje jednim na drugi (ne gura ključ u bravu, ne stavlja novac u novčanik itd.)
  • Ne uklanja i ne premešta prepreke koje ga ometaju u igri
  • Ne spaja predmete po obliku ili boji kada se to od njega zahteva (dve kocke, dve lopte itd.)
  • Ne pronalazi traženu igračku u gomili igračaka na zahtev
  • Ne imenuje 6 delova tela na sebi

Znaci kašnjenja u razvoju glasovne komunikacije

  • Ne povezuje i ne izgovara više fraza od po dve reči
  • Ne reaguje na jednostavne zahteve (pokaži mi psa, pokaži mi krpu itd.)
  • Ne izgovara nazive predmeta ili slika
  • Ne traži hranu ili piće rečima (daj vode, daj mleko, daj keks itd.)
  • Ne razume jednostavne naloge i ne izvršava zahteve (donesi flašicu, zatvori fioku, daj loptu itd.)
  • Ne upotrebljava jednostavne prideve (daj malu loptu, uzmi drugu bebu itd.)
  • Ne odgovara na pitanja (kako se zoveš, kako laje pas, kako mjauče maca itd.)

Znaci kašnjenja u emocionalnom razvoju i socijalizaciji

  • Ne izražava ljubomoru, tvrdoglavost i ne inati se
  • Ne pokazuje saosećajnost (ne raduje se drugima, ne rastuži se sa drugima, naročito kada je u pitanju majka)
  • Ne takmiči se sa vršnjacima u igri (ko će pre, ko će više)
  • Ne insistira na samostalnosti pri hranjenju, ne pije samo iz šoljice, ne jede samo kašikom)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *