Nedostatak pažnje i koncentracije kod dece
Veoma čest problem,zbog kojeg mi se roditelji obraćaju,je nedostatak pažnje i
koncentracije kod dece. U svakodnevnom razgovoru je čest izraz „hiperaktivno
dete“, kojim se negativno opisuje razigrano, aktivno, raspoloženo, srećno dete
čije ponašanje je najčešće sasvim u redu i čak poželjno. ADHD ili poremećaj
pažnje sa hiperaktivnošću je neurorazvojni poremećaj koji ima 3 karakteristike:
- Smanjena pažnja
- Hiperaktivnost
- Impulsivnost
Simptomi se javljaju već oko treće godine ali se najčešće primećuju kada je
dete malo starije, u predškolskom uzrastu ili sa polaskom u školu kada obaveze
postanu brojnije i veće.
Dete koje ima smanjenu pažnju:
- Nema dovoljnu koncentraciju na času ili pri aktivnostima u vrtiću
- Brzo počinje da se dosadjuje
- Ne završava zadatke
- Ne sluša,ne pazi na času
- Ne prati uputstva
- Gubi stvari
- Zaboravlja
- Deluje odsutno
Hiperaktivnost se ogleda kroz :
- nemogućnost mirnog sedenja za stolom
- dete se vrpolji, okreće se, ustaje, šeta
- bučno je, preterano priča
- stalno je u pokretu, trči
- ima nervozne pokrete nogama i rukama, lupkanje, cupkanje
Impulsivnost se ogleda u tome što dete:
- upada u reč
- odgovara bez pitanja
- ne može da sačeka svoj red
- prekida razgovor, igru ili aktivnost
- nestrpljivo je, smeta drugima
- ne ume da kontroliše bes, često plače, vrišti, lupa glavom, baca
- predmetevrlo burno reaguje
Veliki broj dece ispoljava hiperaktivnost, impulsivnost i nedostatak pažnje u
nekom periodu. Za decu mladjeg uzrasta je tipično da imaju kratku pažnju i da
ne mogu da u nekoj aktivnosti učestvuju dugo. Čak i kod starije dece pažnja
zavisi često od zainteresovanosti. Isto važi i za hiperkativnost. Mala deca imaju
više energije a i pojedina deca imaju više energije i aktivnija su od svojih
vršnjaka. Ne znači da dete ima ADHD ako se po energiji razlikuje od ostale
dece.
Deca koja imaju poteškoća u školi,u učenju i nedostatak pažnje ali su dobro
prilagođena u porodici, vrtiću ili školi i imaju socijalno prihvatljivo ponašanje sa
vršnjacima najčešće nisu deca sa ADHD sindromom.
Isto važi i za hiperaktivno dete koje ima ispade u ponašanju kod kuće ali u školi
i sa drugarima je sve u redu i bez problema. Kod te dece se mora obratiti
pažnja na njihov socio-emocionalni razvoj, prisustvo stresa ili anksioznosti što
je vrlo česta pojava.
Uzroci anksioznosti kod dece su:
- vaspitni stilovi roditelja koji su kruti, previše strogi ili previše zaštitnički i
pritiskajući - svađe roditelja, razvod
- odvajanje od roditelja
- rođenje brata ili sestre
- polazak u vrtić ili školu
- prelazak u drugi vrtić ili školu
- selidba
- smrt bake/deke/kućnog ljubimca
- prirodne katastrofe, epidemije, bolesti
Posledice anksioznosti:
- zaostajanje u školi
- povlačenje u sebe, promene ponašanja
- narušene veze sa drugarima
- narušeno zdravlje, smanjen imunitet
- poremećaj pažnje
- smanjena koncentracija
- loše navike u ishrani
- poremećaj spavanja
A opet, jedna od najozbiljnijih posledica lošeg sna i kvaliteta spavanja je razvoj
anksioznosti i tako u krug.
Nesanica podrazumeva nedovoljnu dužinu sna, loš kvalitet sna.
Dobar i kvalitetan san omogućava deci zdrav rast i razvoj, zdrave navike u
ishrani, povećanje sposobnosti pažnje, pamćenja, učenja, obavljanja zadataka
brže i sa manje grešaka.